Sunday, March 7, 2010

Ingatan Buat Diri

Salam alaik..waa da brsarang blog anakn?hee..sngaja ana tinggalkn smntara di ats kekangan waktu yg ada especially skrg nie ngh practical..so life agk trkjr2 tp sebuzy2 mana pn ibadah jgn dilupakan ye shbt2^,^..alright ana nk kongsikn sedikit renungan buat diri serta antum smua agr apa yg ditatapkn hari nie mnjadi ingatan buat kita untuk mmperbaiki diri yg agk lemah nie,insyaAllah



Kita bangun tidur di waktu subuh dan kemudian membasah wajah dengan air wudhu' yang segar. Sesudah melaksanakan solat dan berdoa. Cubalah menghadap cermin pada dinding. Di sana kita mulai meneliti diri :

1.Lihatlah kepala kita! Apakah ia sudah kita tundukkan, rukukkan dan sujudkan dengan segenap kepasrahan seorang hamba fana tiada daya di hadapan Allah Ya Karim atau ia tetap terngadah dengan segenap keangkuhan, kecongkakan dan kesombongan seorang manusia di dalam fikirannya?

2. Lihatlah mata kita! Apakah ia sudah kita gunakan untuk menatap keindahan dan keagungan ciptaan Allah Yang Maha Kuasa atau kita gunakan untuk melihat segala pemandangan dan kemaksiatan yang dilarang?

3. Lihatlah telinga Kita! Apakah ia sudah kita gunakan untuk mendengarkan suara azan, bacaan Al Qur’an, seruan kebaikan atau kita gunakan umtuk mendengar suara-suara yang sia-sia tiada bermakna?

4. Lihatlah hidung Kita! Apakah sudah kita gunakan untuk mencium sejadah yang terhampar di tempat solat, mencium isteri, suami dan anak-anak tercinta serta mencium kepala anak-anak  yang kehilangan cinta ibu dan ayahnya atau mensia-siakn dgn berciuman berlandaskn maksiat?

5. Lihatlah mulut kita! Apakah sudah kita gunakan untuk mengatakan kebenaran dan kebaikan, nasihat-nasihat bermanfaat serta kata-kata bermakna atau kita gunakan untuk mengatakan kata-kata tak berguna dan berbisa, mengeluarkan tahafaul lisan atau penyakit lisan seperti bergibah, memfitnah, mengadu domba, berdusta bahkan menyakiti hati sesama?

6. Lihatlah tangan Kita! Apakah sudah kita gunakan buat bersedekah, membantu sesama yang kena musibah, mencipta karya-karya yang berguna atau kita gunakan untuk mencuri,menzalimi orang lain serta merampas hak-hak serta harta-harta orang yang tak berdaya?

7. Lihatlah kaki Kita! Apakah sudah kita gunakan untuk melangkah ke tempat ibadah, ke tempat menuntut ilmu berguna,ke tempat-tempat pengajian yang kian mendekatkan perasaan kepada Allah Yang Maha Penyayang atau kita gunakan untuk melangkah ke tempat maksiat dan kejahatan?

8. Lihatlah dada Kita! Apakah di dalamnya tersimpan perasaan yang lapang,sabar, tawakal dan keikhlasan serta perasaan selalu bersyukur kepada Allah Yang Maha Bijaksana atau di dalamnya tertanam ladang jiwa yang tumbuh subur daun-daun takabur, biji-biji bakhil, benih iri hati dan dengki serta pepohon yang berbuahkn riya'?

9. Lihatlah diri kita! Apakah kita sering tadabur, tafakur dan selalu bersyukur pada kurniaan yang kita terima dari Allah Yang Maha Perkasa?


Astaghfirullahal Azim...marilah kita renungkan kembali..meneliti dosa yg kian berkuasa dalam diri..sedarlah shbt,syaitan sentiasa mencari jalan utk mnghapuskan kita..Allah berfirman yang bermaksud: "Syaitan memberikan janji yang membangkitkan angan-angan kosong kepada mereka. Walhal syaitan itu tidak menjanjikan kepada mereka kecuali tipu daya belaka. Tempat mereka itu ialah di neraka jahanam dan mereka tidak memperoleh tempat untuk lari daripadanya.'' ( An-Nisa': 120-121)

Akhir kata dari ana:-


خُذْ مِنَ الدَّهْرِ مَا صَفَا وَمِنَ اْلعَيْشِ مَا كَفَى

“Ambillah sesuatu yang bersih saja dari suatu masa dan secukupnya saja dari penghidupan” 

 

No comments:


"Manusia itu umpama musafir yg sedang dlm perjalanan jauh,,, berhenti ia disepohon pokok yg rendang (yaitu dunia) lalu lalai dan leka ia berehat disitu (perkara2 didunia),, sehingga dia melupakan tujuan asalnya (menuju ke akhirat yg kekal abadi),,"

Seni adalah tiruan daripada keindahan dan sumber keindahan ialah Allah yang dapat disaksikan bekasnya di dalam alam ini,dipandang dan direnung oleh hati sanubari yang fana di dalam cinta dan baqa lantaran makrifat.

Keikhlasan itu umpama seekor semut hitam... di atas batu hitam.... dimalam yang amat kelam.... ianya wujud, tapi amat sukar dilihat.......Jangan tertipu dengan terangnya bulan, kerana disebalik terang itu banyak kegelapannya............